mandag 12. mai 2008

Shakespeare in love

Det blei ikke noe av Beoming Jane i natt... Den bare hakket og var ikke noe bra å se på da... Så da gikk jeg å la med... I dag våknet jeg ikke før halv tolv, da fikk jeg klar beskjed fra Ylva at jeg bare hadde å komme meg opp, vi skulle spise "frokost"... hehe
Anyway! Da jeg var ferdig med å spise reiste mamma og Ylva ut på hytta for å bade, og de tok med seg Tipo... Dermed var jeg alene og ville derfor se en film, noe som kanskje ikke var noen bombe! 
Uansett... det endte med at jeg så Shakespeare in love... Nydelig film by the way! Enda en vakker kjærlighetshistorie som handler om William Shakespeare og hans vei til å skrive ett av hans største mesterverk, nemlig Romeo og Juliet... Denne filmen handler om at Shakespeare må ha en kjærlighet, en muse til å inspirere ham når han skriver. Han holder nemlig på med et stykke som skal hete "Romeo and Ethel the Pirate's Daughter".  Han får  skrivesperre og klarer 
ikke komme videre med skrivingen sin, noe som fører til problemer og komplikasjoner for både teaterdirektøren og teateret. Will må finne en muse, og tror han har finne det i Rosalita, men da han finner henne til sengs med en annen brenner han det han har startet å skrive... Han sier han har påbegynt på et stykke og teateret holder audition, der de spesielt leter etter en Romeo, men det er ingen som er kvalifiserte nok (ifølge William).
 Men da Lady Viola entrer scenen forkledd som mann, vet Shakespeare at han har funnet sin Romeo. Senere finner han ut at denne fabelaktige skuespilleren som skal spille Romeo er den vakkre og rike Viola som dessuten også er lovet bort til den følelsesløse Lord Wessex, som bare er ute etter pengene hennes. Han elsker allerede Viola og prøver å finne en måte å vinne Viola fra Lord Wessex. Viola gjengelder Wills følelser, men som en Lady føler hun at hun må følge farens ordre om giftemålet med Lorden. Hun følger allikevel sin drøm, og forstetter å spille i teateret, under forkledningen som mann naturligvis... 
Men hun blir avslørt, og teateret stenger... Dermed står teaterstykket "Romeo and Juliet" uten et teater... De får spille på et annet teater, men da står de plutselig uten en Romeo, Will stepper inn, men på premiæredagen har mannen som spiller Juliet helt glemt replikkene sine... Samme dag gifter Viola seg med Lord Wessex, men kommer seg unna og løper til teateret der de står uten noen Juliet. 

Ingen kommentarer: